Yoga Lesvormen

Hatha Yoga (zachte beweging en ontspanning)

Het is een rustige yogastijl. Aandacht voor meditatie en mindfulness, soepele bewegingen afgewisseld met dynamische oefeningen. Evenwicht tussen inspanning en ontspanning staat centraal. Er wordt ook aandacht besteed hoe je de yoga principes kunt toepassen in je dagelijks denken en handelen.

Vinyasa Yoga (Dynamisch)

Is een dynamische vorm van Yoga, waarin een serie asana’s (yogahoudingen) wordt uitgevoerd op het vloeiende ritme van de adem. De synchronisatie van adem en beweging wordt een dynamische flow, waardoor je organisch en soepel leert bewegen. Inspanning en rust komen samen, rust in je hoofd en in je lijf.

Easy Flow Yoga (Rustige beweging en ontspanning): is een rustige vorm van yoga met zowel staande, zittende en liggende houdingen welke gegeven worden in een milde flow. We nemen de tijd om in de houding te komen en om er vervolgens te zijn. We vertragen als het ware, waarmee we uit de haast stand komen en daarmee onze adem, lijf en gemoed tot rust kunnen brengen. Door met je aandacht bij je adem en je lijf te zijn tijdens de houdingen kom je uit je hoofd en in je lijf, is er alleen nog ruimte voor het hier en nu, geen zorgen om gisteren of morgen, als het ware een meditatie in actie.

Yang/Yin Yoga: (Dynamisch en ontspanning) Het is een dynamische vorm van Yoga en bewegen daarna naar rustigere houdingen toe. We starten met een serie asana’s (yoga houdingen) welke worden uitgevoerd op het vloeiende ritme van de adem. De synchronisatie van adem en beweging wordt een dynamische flow, waardoor je organisch en soepel leert bewegen. Na de inspanning eindigen we in rust zodat je tijd hebt om af te bouwen en rust in je hoofd en in je lijf echt gaat voelen en ervaren.

Voordelen Yoga

Meer energie/ vitaliteit

Vermindert stress

Meer energie/ vitaliteit

Rustigere en stillere geest

Reinigt en zuivert je lichaam

Gelukkigere stemming

Gewichtsverlies/betere spijsvertering

Voorkomt en vermindert klachten en blessures

Versterkt je immuunsysteem

Ophef van blokkades

Yin/ Restorative: (Ontspanning en herstel)Bij yin /restorative worden twee yin vormen, ofwel rustige vormen van yoga gecombineerd. Tijdens deze les doen we vooral zittende en liggende houdingen en maken we gebruik van zogenoemde yogaprops; we gebruiken dekens, kussens, blokken, riemen, oogkussens en yoga oosters. Allemaal om de houdingen zo ontspannen mogelijk te maken, zodat je je volledig over kunt geven aan de rust en weldaad van de houding. Tijdens deze rust en stilte kun je je zonder pijn focussen op je adem, lichaam en gemoed. Je kunt door de props spierspanning, angst en controle loslaten en ruimte maken waar spanning zich in jouw lijf heeft opgebouwd.
De visie achter de les is dat herstel van lichaam en geest alleen kan vanuit rust. Daarom mag je (leren) het forceren los laten en gaan voelen wat jouw lijf en adem jou vertellen.
Omdat de les fysiek minder intensief is, is de les ook zeer geschikt voor mensen die ziek zijn of herstellende, voor mensen met blessures of hiervan herstellende zijn en voor mensen met fysieke beperkingen die het lastig vinden om in een reguliere les me te doen.

Yin yoga is een rustige vorm van yoga, waarbij de uitdaging op een andere manier geaccentueerd wordt dan bij yang yoga. Yin yoga werkt op het dieper gelegen bindweefsel oftewel Fascia, ten opzichte van de yang yogavormen die op de bovenste spierlagen werken. Om het dieper gelegen bindweefsel te kunnen verlengen oftewel rekken, zullen we ons lichaam de ruimte, rust en mogelijkheid ‘moeten’ geven om deze laag ook daadwerkelijk te kunnen bereiken. Dit doen we door ongeveer 3-10 minuten in een yoga houdingen te blijven. In de meeste gevallen zijn de yin houdingen grond poses en wordt het in eerste opzicht gezien als ‘gemakkelijk’ of ‘ niet uitdagend’. Echter wordt na een les ervaren dat deze yin houdingen grote uitdagingen zijn voor het lichaam en de geest, en tevens ook veel verandering in lichaam en geest brengen. De houdingen kunnen als ‘ongemakkelijk’ ervaren worden ( dat tevens aangeeft dat er blokkades zijn) en de ‘kunst’ van yin yoga is om deze houding zo comfortabel mogelijk te gaan maken. Dit gebeurd door bewust wording van (misschien onbewuste) negatieve gedachtes die veel invloed hebben op ons lichaam, een bewuste ademhaling en het bewust voelen. Wat voel ik in mijn lichaam en wat kan ik eraan doen of veranderen? Yin yoga activeert ook de ‘flow van de chi’ oftewel levensenergie in ons lichaam. Blokkades kunnen door verschillende oorzaken ontstaan in ons lichaam dat vervolgens de flow van de chi kan blokkeren. Yin yoga activeert de flow van de chi, zodat de blokkades opgeheven kunnen worden en de chi flow opnieuw te laten doorstromen. Ook zorgt Yin yoga voor flexibiliteit op een diepere niveau dat in vele gevallen onder andere rugklachten kan veranderen en verzachten. Flexibiliteit in lichaam maar ook in de geest. Wanneer je geest flexibel is, sta je ook flexibelere in het leven en situaties.

Mijn Approach

“Yoga is iets wat je moet voelen en niet zozeer iets wat je moet proberen te begrijpen” Het begint bij jezelf. Om met Sri K. Pattabhi Jois te spreken: ‘Yoga is 1% theorie en 99% praktijk. Oefen, oefen, oefen en de rest komt vanzelf.’ Yoga leer je niet uit boeken. Yoga is een reis naar binnen en de enige die deze reis kan maken, ben jij zelf.

Yoga is vandaag de dag een bewezen methode om meer eenheid te creëren en een goede gezondheid te bevorderen.