Yoga

“Yoga is iets wat je moet voelen en niet zozeer iets wat je moet proberen te begrijpen” Het begint bij jezelf. Om met Sri K. Pattabhi Jois te spreken: ‘Yoga is 1% theorie en 99% praktijk. Oefen, oefen, oefen en de rest komt vanzelf.’ Yoga leer je niet uit boeken. Yoga is een reis naar binnen en de enige die deze reis kan maken, ben jij zelf.

Yoga is vandaag de dag een bewezen methode om meer eenheid te creëren en een goede gezondheid te bevorderen.

 

Hatha Yoga (zachte beweging en ontspanning)

Het is een rustige yogastijl. Aandacht voor meditatie en mindfulness, soepele bewegingen afgewisseld met dynamische oefeningen. Evenwicht tussen inspanning en ontspanning staat centraal. Er wordt ook aandacht besteed hoe je de yoga principes kunt toepassen in je dagelijks denken en handelen.

Vinyasa Yoga (Dynamisch)

Is een dynamische vorm van Yoga, waarin een serie asana’s (yogahoudingen) wordt uitgevoerd op het vloeiende ritme van de adem. De synchronisatie van adem en beweging wordt een dynamische flow, waardoor je organisch en soepel leert bewegen. Inspanning en rust komen samen, rust in je hoofd en in je lijf.

Easy Flow Yoga (Rustige beweging en ontspanning)

Een rustige vorm van yoga met zowel staande, zittende en liggende houdingen welke gegeven worden in een milde flow. We nemen de tijd om in de houding te komen en om er vervolgens te zijn. We vertragen als het ware, waarmee we uit de haast stand komen en daarmee onze adem, lijf en gemoed tot rust kunnen brengen. Door met je aandacht bij je adem en je lijf te zijn tijdens de houdingen kom je uit je hoofd en in je lijf, is er alleen nog ruimte voor het hier en nu, geen zorgen om gisteren of morgen, als het ware een meditatie in actie.

Yang/Yin Yoga: (Dynamisch en ontspanning)

Het is een dynamische vorm van Yoga en bewegen daarna naar rustigere houdingen toe. We starten met een serie asana’s (yoga houdingen) welke worden uitgevoerd op het vloeiende ritme van de adem. De synchronisatie van adem en beweging wordt een dynamische flow, waardoor je organisch en soepel leert bewegen. Na de inspanning eindigen we in rust zodat je tijd hebt om af te bouwen en rust in je hoofd en in je lijf echt gaat voelen en ervaren.

Yin yoga

Een rustige vorm van yoga, waarbij de uitdaging op een andere manier geaccentueerd wordt dan bij yang yoga. Yin yoga werkt op het dieper gelegen bindweefsel oftewel Fascia, ten opzichte van de yang yogavormen die op de bovenste spierlagen werken. Om het dieper gelegen bindweefsel te kunnen verlengen oftewel rekken, zullen we ons lichaam de ruimte, rust en mogelijkheid ‘moeten’ geven om deze laag ook daadwerkelijk te kunnen bereiken. Dit doen we door ongeveer 3-10 minuten in een yoga houdingen te blijven. In de meeste gevallen zijn de yin houdingen grond poses en wordt het in eerste opzicht gezien als ‘gemakkelijk’ of ‘ niet uitdagend’. Echter wordt na een les ervaren dat deze yin houdingen grote uitdagingen zijn voor het lichaam en de geest, en tevens ook veel verandering in lichaam en geest brengen. De houdingen kunnen als ‘ongemakkelijk’ ervaren worden ( dat tevens aangeeft dat er blokkades zijn) en de ‘kunst’ van yin yoga is om deze houding zo comfortabel mogelijk te gaan maken. Dit gebeurd door bewust wording van (misschien onbewuste) negatieve gedachtes die veel invloed hebben op ons lichaam, een bewuste ademhaling en het bewust voelen. Wat voel ik in mijn lichaam en wat kan ik eraan doen of veranderen? Yin yoga activeert ook de ‘flow van de chi’ oftewel levensenergie in ons lichaam. Blokkades kunnen door verschillende oorzaken ontstaan in ons lichaam dat vervolgens de flow van de chi kan blokkeren. Yin yoga activeert de flow van de chi, zodat de blokkades opgeheven kunnen worden en de chi flow opnieuw te laten doorstromen. Ook zorgt Yin yoga voor flexibiliteit op een diepere niveau dat in vele gevallen onder andere rugklachten kan veranderen en verzachten. Flexibiliteit in lichaam maar ook in de geest. Wanneer je geest flexibel is, sta je ook flexibelere in het leven en situaties.

Restorative yoga

Tijdens deze les doen we vooral zittende en liggende houdingen en maken we gebruik van zogenoemde yogaprops; we gebruiken dekens, kussens, blokken, riemen, oogkussens en yoga oosters. Allemaal om de houdingen zo ontspannen mogelijk te maken, zodat je je volledig over kunt geven aan de rust en weldaad van de houding. Tijdens deze rust en stilte kun je je zonder pijn focussen op je adem, lichaam en gemoed. Je kunt door de props spierspanning, angst en controle loslaten en ruimte maken waar spanning zich in jouw lijf heeft opgebouwd.
De visie achter de les is dat herstel van lichaam en geest alleen kan vanuit rust. Daarom mag je (leren) het forceren los laten en gaan voelen wat jouw lijf en adem jou vertellen.
Omdat de les fysiek minder intensief is, is de les ook zeer geschikt voor mensen die ziek zijn of herstellende, voor mensen met blessures of hiervan herstellende zijn en voor mensen met fysieke beperkingen die het lastig vinden om in een reguliere les me te doen.

Jivamukti Yoga
Jivamukti Yoga waar de fysieke, ethische en spirituele routine wordt gecombineerd met intensieve hatha yoga in vinyasa stijl met vijf centrale principes waaronder meditatie, muziek, devotie en non-harming.

De Jivamukti Yoga methode is een eigen stijl van yoga gemaakt door kunstenaar David Life en danser en muzikante Sharon Gannon in 1984. Jivamukti is een fysieke, ethische en spirituele vorm van yoga, een combinatie van een krachtige hatha yoga, Vinyasa-gebaseerde fysieke stijl met het vasthouden aan vijf centrale uitgangspunten: Shastra (schrift), bhakti (devotie), ahimsa (niet-schaden), nada (muziek), en dhyana (meditatie).

Wat zijn de voordelen van Yoga?

> Je ervaart meer rust in je lijf en je hoofd
> Je leert beter luisteren naar je lichaam
> Meer energie en vitaliteit
> Vermindert stress
> Rustigere en stillere geest
> Reinigt en zuivert je lichaam
> Gelukkigere stemming
> Betere spijsvertering
> Voorkomt en vermindert klachten en blessures
> Versterkt je immuunsysteem

De combinatie van de Asana’s (yogahoudingen) met ademhalingstechnieken en meditatie maakt je zowel fysiek als mentaal veerkrachtiger. Je bent welkom!

Tarieven

1x per week

39,- per maand

Onbeperkt

58,50 per maand

Proefles

Jouw eerste proefles is gratis. Mocht je graag een tweede proefles willen dan betaal je 12,50

Het lesgeld
Het lesgeld dat je maandelijks betaalt is een gemiddelde over een jaar (44 weken). Hier zijn de geplande (8) vakantie weken van afgehaald. De weken waarin wij geen lessen geven betaal je dus niet en die lessen kun je daarom niet inhalen. Op feestdagen is er geen les of een aangepast lesrooster. Vervalt er echter een les vanwege één of een paar vrije dag(en) dan mag je deze altijd op een ander moment inhalen.

Lesgeld geschiedt per automatische incasso.

Abonnement

Bij opzeggingen die binnenkomen per mail of post tot en met en met de 15e van de maand stopt het abonnement aan het einde van die maand. Bij opzeggingen die op de 15e en later binnen komen, wordt het abonnement de volgende maand stop gezet.

Les inplannen

Je kunt maximaal 2 lessen per week vast reserveren, deze plannen wij voor je in of je kiest ervoor om je les flexibel in te plannen op basis van beschikbaarheid. Mocht je een vaste les kiezen dan is dat plekje voor jou gereserveerd, kun je een keer niet dan graag even afmelden in het momoyoga systeem dan maak je iemand anders blij met jou plek. Je kunt dan ook meteen een andere les reserveren om in te halen.

Workshops

Workshops betaling; 48 uur van tevoren is kosteloos annuleren daarna dient de rekening 100% betaald te worden. Alle yogaleden krijgen korting op onze workshops.

Vakanties

Carnavalsvakantie– 10 februari tot en met 16 februari
2 de paasdag- maandag 1 april
Meivakantie- 27 april tot en met 3 mei
Hemelvaart- donderdag 9 mei
2 de pinksterdag- maandag 20 mei
Zomervakantie- 29 juli tot en met 16 augustus
Herfstvakantie- 21 oktober tot en met 27 oktober
Kerstvakantie- 21 december tot en met 5 januari 2025

Boek een proefles

Klik hier